Czy chatboty to dobre rozwiązanie marketingowe?

Działania marketingowe w coraz większym stopniu wpływają na decyzje konsumentów. Wynikiem tego jest znaczna popularyzacja chatbotów. Chatboty to programy, które komunikują się z danym odbiorcą, by doradzić lub udzielić informacji.

Firmy wprowadzają chatboty w Messengerze, a także na swoich stronach internetowych. Jak sprawić, by rozmowa z programem była naturalna i w jakich działaniach marketingowych warto korzystać z chatbotów?

Rozmowa z chatbotem – jak go zaprogramować?



To twórca chatbota decyduje o „zachowaniu” programu, a tym samym o wrażeniach z jego korzystania. Uczciwa i autentyczna marka już na początku konwersacji informuje rozmówcę o tym, że rozmowa toczy się z programem. Jednocześnie dba o to, by rozmowa była przyjemna i naturalna. Warto stworzyć komunikaty w wielu wariantach, które chatboty dostosuje do danej sytuacji. Poleca się stosowanie technologii NLU. Interpretuje ona zachowania klientów, a także jest narzędziem do tłumaczenia – zmienia język człowieka na taki, który jest zrozumiały dla robota i na odwrót. Uruchomione chatboty należy stale obserwować i rozwijać wprowadzając coraz bardziej szczegółowe lub wartościowe propozycje odpowiedzi.

Cele, do jakich warto zaangażować chatboty



Chatbot może pełnić funkcję przypominajki informującej o promocji, wydarzeniu lub aktualizacji. Chatbot to pomysł na newsletter dla odbiorców, którzy rzadko zaglądają do swojej skrzynki odbiorczej. Programy dające automatyczną odpowiedź świetnie sprawdzają się podczas konkursów i loterii, w których pomogą rejestrować zgłoszenia użytkowników przy szybkiej weryfikacji tego, czy dane zgłoszenie jest poprawne.


Chatbot pełni także rolę wirtualnego sprzedawcy, który chętnie dostarczy informacji o produkcie i udzieli rekomendacji – gdy klient kupuje dla siebie albo gdy szuka prezentu dla bliskiej osoby. Chatboty pomagają rozwiązać problemy i wątpliwości odbiorców związane z działaniem danej usługi.

O czym trzeba zawsze pamiętać?



Chatboty pełnią wiele różnych funkcji: od wspierania działań marketingowych po obsługę klienta i reklamę produktu. Jednak nie zapominajmy, że nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu człowieka z człowiekiem. Dlatego automatycznych rozwiązań nie należy stosować tam, gdzie obecność specjalisty jest konieczna.