Czym jest viral marketing?

Viral marketing lub marketing wirusowy to rodzaj kampanii marketingowej, której głównym narzędziem są virale. Na początku były one dziełami niekomercyjnymi, jednak w momencie, gdy zainteresowała się nimi branża marketingowa, zaczęły służyć do promowania marek. Najbardziej powszechna forma virali to filmiki, ale mogą być to również grafiki, legendy miejskie czy nawet slogany.

Jak to działa?

Sekret dobrego virala tkwi w tym, aby to odbiorcy z własnej woli zwiększali jego popularność. Dany filmik lub grafika, podawane dalej i dalej, zataczają coraz szersze kręgi w sieci osobistych kontaktów Internautów. Viral staje się czymś na kształt bestsellerowej książki albo radiowego hitu – po prostu zna go każdy, kto ma dostęp do Internetu, a w szczególności do mediów społecznościowych. Sposób, w jaki virale krążą po Internecie, wydaje się być prosty, jednak prawdziwa trudność tkwi w wykreowaniu takiego dzieła.

Otóż udostępniając dane treści w Internecie często czujemy się z nimi personalnie związani. Marka musi więc dobrze znać swoich odbiorców i wiedzieć, z jakim przekazem będą się identyfikować – dobry research to podstawa. Internauci nie będą chcieli przekazywać dalej tych virali, które kłócą się z ich światopoglądem lub stanowią czystą, bezpośrednią reklamę. Dlatego marketingowcy często stylizują virale na dzieła niekomercyjne, tak by dodać im autentyczności. Treści wirusowe muszą zaskakiwać, bawić lub stanowić użyteczne źródło wiedzy, tak by dzięki swej unikatowości stały się dla nas warte rozprzestrzeniania. Jak widać, produkcja virala to zadanie dla osób odważnych i kreatywnych, które może skończyć się albo klęską, albo przynieść marce ogromny sukces i popularność.

Wtórny marketing wirusowy?

Z pojęciem marketingu viralowego wiąże się również viral spoof. Jest to viral w formie sparodiowanej. Zgodnie z myślą reklamy wirusowej wszelkie modyfikacje pierwowzoru przyczyniają się jedynie do tego, że zyskuje on na popularności. Dlatego im więcej przeróbek – nawet tych o nieco prześmiewczym charakterze – tym lepiej.