Jak zbudować silną markę – praktyczne porady

Jesteś marką – tak przynajmniej twierdzą mentorzy i trenerzy biznesu. Nie musisz się z nimi zgadzać, ale faktem jest, że poprzez odpowiedni wizerunek rozwijasz się zawodowo. Osoby z silną marką osobistą zyskują nowych klientów i lepsze oferty pracy.

Od czego zacząć budowanie marki osobistej?

 
Skojarzenia, jakie dana osoba budzi w branży, w której działa, to właśnie marka osobista. Żeby stać się marką, musisz znać swoje mocne i słabe strony. Zapytaj innych, co myślą na Twój temat – powinny to być osoby, które dobrze Cię znają. Nie wchodź w dyskusje, tylko zbierz informacje. Następnie sam dokonaj analizy swoich mocnych i słabych stron. Postaraj się być obiektywny.

Podróż do przyszłości

 
Nie można być ekspertem od wszystkiego, dlatego musisz wybrać dziedzinę, w której chcesz się wyspecjalizować. Pomyśl, komu Twoje zdolności i wiedza przydadzą się najbardziej. W czym widzisz siebie za kilka lat? Jakie problemy jesteś w stanie rozwiązać? To trochę tak, jakbyś miał być superbohaterem, ale tylko od określonych przypadków.

Daj się poznać

 
Gdy już ustalisz swoje atuty, rozpocznij szukanie klientów. Kto ma o Tobie usłyszeć? Stwórz listę miejsc, w których chcesz pracować. Zobacz, jak funkcjonuje dana firma i kogo aktualnie poszukuje – wiele informacji znajdziesz w social mediach. Warto również skontaktować się z osobami odpowiedzialnymi za rekrutację.

Teraz budujesz markę

 
Wiesz już jaki jesteś, co chcesz robić w życiu zawodowym i dla kogo chcesz to robić. Czas stworzyć narzędzia do kreowania marki. Możesz zacząć od napisania dobrego listu motywacyjnego, a potem stworzyć własną autoprezentację, czyli krótką przemowę w której przedstawisz najważniejsze informacje o sobie. Szukaj wymarzonych współpracowników lub pracodawców. Świetną drogą na zbudowanie solidnej marki są działania w social mediach, na forach tematycznych lub w grupach branżowych. Wypowiadaj się w tematach, które dobrze znasz, a szybko zyskasz tytuł eksperta. Możesz również zaistnieć w sieci za pomocą własnego bloga, na którym będziesz dzielił się specjalistyczną wiedzą. Stale się dokształcaj, aby być na bieżąco i nie dać się wyprzedzić konkurencji.